On the road with our camper ( in Dutch) - Yvonne & Adriaan van den Bos

In 2016 kochten we onze eerste camper. We wilden samen met onze twee honden reizen en vrij zijn om daar te gaan en staan waar het goed is. Zakelijke reizen naar de verste oorden hadden we genoeg gemaakt. Nu is er eindelijk tijd en ruimte voor onszelf. Niets is mooier dan met ons vieren in de camper op pad te zijn. Waar de wind ons voert. Natuurlijk met onze fotocamera's.  De fotoseries zijn beschermd met een password, omdat er ook wat persoonlijke foto's zijn opgenomen.  Als u zelf camperaar bent, en geïnteresseerd in onze foto's, laat het ons weten, dan geven wij toegang. We zijn gewoon wat voorzichtig op internet. Veel foto's zijn ook te vinden onder de betreffende landen.

Onze campers

Links de eerste camper die we kochten in 2016, de Pössl Roadscout R. Een geweldige camperbus, waarmee we ons camperavontuur zijn begonnen. Hij heeft ons niet teleurgesteld en door deze camper zijn we nog enthousiaster geworden voor het "camperen".  De Roadscout was 5.40m lang. Een mooi instapmodel. Maar het reizen met twee honden vergde toch iets meer ruimte en we hebben in november een nieuwe camperbus gekocht, de Pössl 2 Win R. Deze is 6 meter en geeft ons iets meer binnenruimte zonder de flexibiliteit te verliezen van een camperbus. We willen niet met een vrachtauto op stap, maar met een camperbus, waarmee we nog steeds de wat kleinere dorpjes en moeilijker paden kunnen bereizen.

Klik op de foto's om naar de serie te gaan

Denmark - May 2018

Reisverslag

Periode 20 mei 2018 - 1 juni 2018.  Afstand 2.900 km.

Route

- Zeeland - Büdelsdorf (Duitsland)

- Büdelsdorf - Sønderborg - Fynshav - Søby - Marstal

- Sjølund -Christiansfeld - Aabenraa -

- Aabenraa - Hamburg - Bremen - de Lotte - Zeeland

Hoogtepunten van deze reis

We vervolgden de Margriet route, een auto route van ca 3.700 km die we net als vorig jaar aanhielden, maar waarvan we ook dit jaar regelmatig  afweken. Deze reis deden we de zuidelijke eilanden van Denemarken aan. Allemaal pareltjes. Het weer was net als vorig jaar mediterraan.

- Sønderborg. Een mooi slot, prachtig gelegen bij het water. Karakteristieke oude bomen om het slot gegroepeerd.

Het eiland Ærø. Wat een mooi lief eiland. Het hele eiland is een hoogtepunt. Uniek zijn de strand hutten bij Marstal en bij Ærøkøbing

- De drie oudere vissers, pensioenados, die 's morgens het leven aan het vieren waren met een biertje bij Stranby Havn op Ærø.

- Ærøkøbing, RIBEeaans in tact gebleven.

- Het eiland Langeland. Net als Ærø is het hele eiland voor ons een hoogtepunt. We bezochten de vuurtorens van Hou en van Kelds Nor. Beiden zeer de moeite waard. De klif bij Ristinge is best hoog en stijl en een mooi wandelgebied.

- De haven van Bagenkop, kleurrijk met de oude vissersboten.

- De wandeling naar de vuurtoren van Albuen (Lolland). De vuurtoren is niet bijzonder, de weg er naar toe wel.

- Het gebied bij Maribo met de kleine meren op het toch wel mooie eiland Lolland. Het park van Corselitze is ook zeer mooi.

- Het hele eiland Møn is een hoogtepunt, met als absolute uitschieter deze vakantie de witte krijtrotsen bij Møns Klint. 's Avonds hebben we bovenop gelopen en 's morgens waren we zeer vroeg aan de voet van de klif en waren we er een aantal uren alleen. Een mooie ervaring! Het is een imposante steile kust van 7km lang en een hoogste punt van 128m (hoger dan Dover).

Kerken met interessante muurschilderingen op Møn zijn de and de Elmelunde Kirke en de Keltby Kirke

- Nyord is een klein schiereiland, verbonden met Møn. Vakwerkhuizen, een mooi achthoekig kerkje en een charmant haventje.

- Rødvig, een bedrijvige vissersplaats.

- Stevns Klint is meer dan de moeite waard. De oude kerk van Højerup,waarvan een gedeelte van de rots in zee is gestort, is zo mooi van eenvoud. De wandeling van de kerk naar de vuurtoren Stevns Fyr is indrukwekkend langs de klif.

Nederland - April 2018

Reisverslag

Periode 17 april 2018 - 25 april 2018.  Afstand 1.240 km.

- Zeeland - Den Oever

- Sloten - Gaasterland - Molkwerum

- Molkwerum - Zeeland

Hoogtepunten van deze reis

We wilden in eerste instantie langs de wadden in Nederland en Duitsland reizen, maar het pakte anders uit. We bleven in onze noordelijke provincies steken.

-  De Afsluitdijk was een mooie start. Een belangrijk onderdeel van de Zuiderzee werken. Indrukwekkend blijft het. De Afsluitdijk is 32 km lang en werd voltooid in 1932.

- Het dorpje Pinjum bleek een klein Fries juweel.

- Harlingen, één van de Friese elfsteden is een sfeervolle stad. Heerlijk om met dit prachtige voorjaarsweer doorheen te struinen. Prachtige oude panden en uniek gelegen aan het water.

- Ameland werd niet ons verwachte hoogtepunt. Te veel toeristen en te veel tweede huizen. Wij vinden het jammer dat het oorspronkelijke karakter verloren gaat.

- De kerk van Hegebeintum, gebouwd op een terp.

- De wat een inwoner van Lichtaard zei van het kerkje op de terp: een armenluis kerk. Mooi van eenvoud.

- Het dorpje Jannum, bestaande uit een kerk, jawel op een terp, een boerderij en wat huisjes.

- Het dorpje Moddergat. Een mooi vissersdorpje aan de Waddenzee. Over de dijk, een mooi uitgestrekt landschap met veel schapen en lammetjes.

- Het Lauwersmeer.

-Het gemaal bij Noordpolderzijl met de kleinste zeehaven van Nederland.

- Termunterzijl aan de Eems.

- De uitstap naar kamp Westerbork was een teleurstelling. Wij zijn niet goed omgegaan met ons erfgoed. Alles is verdwenen. Te triest voor woorden.

- Nijetrijne, een heerlijke plek aan het water, bij Driewegsluis.

- Nationaal Park de Weerribben

- Sloten, de kleinste van de Friese 11 steden. Een alleraardigst stadje zouden de Van Rossums zeggen.

- De klokkenstoelen in Friesland.

- De Friezen en Groningers. Zeer aardige lui......

Greece - Autumn 2017

Reisverslag

Periode: 9 september 2017 - 10 oktober 2017. Afstand: 7.625 km.

-  Zeeland - Vilsberg Lorraine Les Bouleaux

-  Vilsberg - Palazzago (Italië ) ( hier woonden wij 8 jaar)

-  Palazzago - Ancona

-  Ancona - Manfredonia

-  Manfredonia - Bari - Igoumenitsa

-  Igoumenitsa - Ioannina

-  Ioannina - Aristi (Voimatis) - Papingo

-  Papingo - Kastoria

-  Kastoria - Agios Germanos - Agios Achilios -Psarades ( Prespa meer)

-  Psarades - Nea Moudania ( Chalkadiki)

-  Moudania - Sithonia - Thessaloniki - Paralia Korinos

-  Korinos - Mount Olympos - Kastraki (Meteora)

-  Kastraki - Volos - Kato Gatzea (Pilion)

-  Kato Gatzea - Paralia Theotokou (Liri) - Kato Gatzea

-  Kato Gatzea - Volos - Macrinitsa - Tsangarada - Agios Ioanis

-  Agios Ioanos - Davlia ( Parnassos)

-  Davlia - Delphi

- Parga - Koravostasi - Igoumenitsa

- Igoumenitsa - Bari- Porto Recanati

- Porto Recanati - Saint Koningbourg - Zeeland

De hoogtepunten van deze reis

Wanneer we op weg zijn naar zuid Italië of in dit geval Griekenland gaan we langs Palazzago, waar we acht jaar hebben gewoond.  De camper in de tuin van ons oude huis. Op bezoek bij onze oude buren en de hele avond tafelen. Een unieke halteplaats voor ons. Terug gaan naar Griekenland is op zich al een hoogtepunt voor ons. We hebben in dit prachtige land zes jaar gewoond. Wanneer we vaste voet aan land zetten is het voor ons beiden thuiskomen. Ook voor onze honden, ze zijn beiden op Corfu geboren, dus echte Grieken.

- De mooie oude steenbruggen in de Zagori in Epirus. In 2002 hebben we ook een wandeling gemaakt langs de Vikos Gorge. Met onze honden, waarvan Precious een ongeleid projectie is, is het nu te riskant. Bij de betonbrug, bij Aristi, die de Voidomatis overspant is het goed toeven (verboden te overnachten).

- De omgeving van en het Prespa meer zelf. Je kan Albanië  en Macedonië, let wel Fyrom, zien. Drie landen die het meer omarmen. Het eilandje Agios Achilios is een oase van rust in het Prespa meer. Het eilandje is bereikbaar via een lange loopbrug. Bij het Prespa meer worden gigantes (grote bonen) geteeld. Een prachtig gewas.

- De route van Korinos, om Mount Olympos, naar Meteora. Ook de tabaksteelt onderweg is bijzonder.

-  Meteora is natuurlijk magisch. Wel vroeg op, want na negen uur komen de bussen met toeristen. We zijn er 25 jaar geleden in de winter geweest. Het blijft een wonder, dat op de deze magistrale rotsen deze prachtige kloosters zijn gebouwd.

-  De Pilion. We hebben genoten van de prachtige kusten, maar zeker ook het binnenland.  Een klein juweel was Paralia Theotokou, waar we ook overnacht hebben. Macrinitsa en Tsangarada zijn zeker de moeite waard om een stop te maken.

-  Het gebied rond Mount Parnassos. Orchomenos, de archeologische site, de schatkamer van de Mynyas en er tegenover de kerk van Skripou. Het klooster Jerusalem. Osias Lucas is een must. Helaas commerciëler dan 25 jaar geleden, maar nog steeds bijzonder.

- Delphi, een unieke archeologische site. Het ligt zo mooi en je kan er uren dwalen. We zijn er vele malen geweest en het boeit steeds weer.

- In Distomo zijn we naar het monument geweest ter nagedachtenis aan 232 bewoners van deze plaats, die op 10 juni 1944 werden doodgeschoten door de Duitse bezetters. Op het monument zijn de leeftijden vermeld. Alle leeftijdsgroepen zijn vertegenwoordigd.

- Galaxidi. Met vrienden en familie hebben we er vele weekenden doorgebracht. Bij Bruno in pension Ganimedes. Z'n ontbijt was wereldberoemd. Helaas is Bruno gestorven en begraven in Ponte St. Pietro in Italië, vlakbij ons huis in Palazzago. Galaxidi is een prachtig plaatsje.

- De brug over de Golf van Korinthos bij Andirio. Een kunstwerk.

- De weg van Astakos naar Mitikas en Mitikas zelf.

-  De overblijfselen van het door een aardbeving geteisterde Plagia. Nu een paradijs voor geiten, ganzen en poezen.

-  Het monument bij Zálongo was voor ons beiden het meest indrukwekkende deze reis. In 1803 storte een groep van zestig vrouwen, met hun kinderen, hier in zee. Vanaf een 700 meter hoge clif, om te voorkomen dat ze in handen zouden vallen van Ali Pasha's zoon Veli. Het verhaal gaat dat de vrouwen voordat ze sprongen dansten en zongen. De dans van Zalongo.

- Het Byzantijnse kerkje bij Agios Dhimitrios Katsourris. De papas liet ons binnen om te fotograferen. Een van de mooiere kerkjes die we in Griekenland hebben bezocht.

- De weg naar Koronissia, een lange weg die meandert door de lagoon. Een paradijs voor heel veel vogels, onder meer reigers en flamingo's.

- Het land van de Souliats, een groep van Albanese Orthodoxe Christenen die hier 11 dorpen bevolkten. Wat een prachtig gebied! Zo puur.

Denmark - May 2017

Reisverslag

Periode: 20 mei 2017 - 30 mei 2017. Afstand : 2.915 km.

Route:

- Zeeland - Oyten ( bij Bremen)

- Oyten - Ribe ( Denemarken)

- Ribe - Esbjerg - Blåvand - Hvide Sande

- Hvide Sand - Lyngvig Fyr - Trans - Boubjerg Fyr - Vestervig

- Vestervig - Thy National Park - Mors Stoer - Stenbjerg Landingsplads - Nørre Vorupør

- Nørre Vorupør -Hanstholm - Bulbjerg - Lild Strand - Børglum Kloster - Rødhus

- Rødhus - Märup Kirke - Rudbjerg Knude - Rudbjerg Fyr - Tornby

- Tornby - Hirtshals - Råbjerg Mile - Skagen - Saeby

- Saeby - Hals - Mulbjerge -Mariager

- Mariager - Falkensteinsee

- Falkensteinsee - Zeeland

Hoogtepunten van deze reis

We volgden de Margriet route, een auto route van ca 3.700 km die we aanhielden, maar waarvan we ook regelmatig afweken. We hebben in deze tien dagen niet de volledige route gereden natuurlijk en ons beperkt tot Jutland. We zijn zeker van plan om terug te gaan en uiteindelijk de volledige route te rijden. We hebben geen haast.

- Ribe, een mooie oude stad. Wat vooral opvalt is het kleurgebruik. Bijna Caribisch. Het licht was er prachtig. We waren er dan ook tijdens het gouden uur.

- De beeldengroep Mennesket ved Havet. Imposant hoge beelden van mannen, die op water uitkijken. Mooi om te fotograferen.

- De bunkers op het strand bij Blåvand. Een kunstenaar heeft paardenhoofden en staarten er aan verwerkt, wat een prachtig decor is geworden op het strand.

- Het Thy national park, met o.a. een vuurtoren uit 1883. Maar ook de Stenbjerg Landingsplads, Hier staan witte huisjes, waar vroeger de vissers hun gereedschap, netten, e.d. opsloegen. Mooi licht gaf een mooie sfeer.

- Een avond met werkelijk schitterend licht op het kleine strand van Nørre Vorupør. Er stond een forse wind, die hoge golven veroorzaakten. Er lagen prachtige kleurrijke vissersboten op het strand en het licht was magisch. De 5D is niet gek op zand, maar we konden dit niet aan ons voorbij laten gaan.

- In de buurt vaan het Børglum Kloster is de Oxholm Mølle. Een bijzondere achtkantige bestolen uit 1857.

-  De Rudbjerg Fyr, een vuurtoren, die in het stuifzand aan het verdwijnen is, was waarschijnlijk de mooiste plek deze vakantie. De ondergaande vuurtoren met de zandverstuivingen er omheen zijn werkelijk spectaculair. Je waant je in een woestijn.

- Den Tilsandede Kirke. Net zoals de Rudbjerg Fyr begon deze kerk na hevige zandstormen in 1775 te verdwijnen.

-  Het strandje bij Mulbjerge. De kust van Oost Jutland is heel anders dan de kust van West Jutland. Het westen en noorden heel woest en ruig, het oosten vriendelijk en wat tam. Maar dit was een idyllisch strandje. Kinderen die met schepnetjes visjes vingen. Een paar witte huisjes. Een houten pier die heel ver in zee gaat.

Provence ( France) - April 2017

Reisverslag

Periode 26 maart 2017 -  9 april 2017. Afstand: 3.780 km.

- Zeeland - Géraudot

- Ceilhes et Rocozels - Lyon

- Lyon - Maastricht - Zeeland

Hoogtepunten van deze reis

- Aigues Mortes. Een prachtig ommuurde stad. De muren en poorten zijn volledig in tact. Leuke stad.

- De camperplaats aan het strand bij Saintes Moules de la Mer. Jammer dat veel camperaars voor achten vertrekken en de overnachting niet betalen. Na achten wordt het geld geind. Dus wel een camper van een ton, maar niet een overnachting van Euro 13 betalen. Zielige mensen.

- Pont du Gard. Een prachtig oud aquaduct. Wandelen langs het water met zicht op het aquaduct en natuurlijk de oversteek maken over het aquaduct.

- De Camargue. De Etang de Vaccares was het hoogtepunt. Ooievaars, flamingo's, reigers in het verstilde water van de etang. Rond de paarden is helaas een heel circus opgezet. Te commercieel vonden wij. Onze honden zaten aan het eind van de dag onder de teken. Een hele sport om ze allemaal vinden.

- St. Remy de Provence is een mooi Frans stadje met natuurlijk veel verwijzingen naar Vincent van Gogh, die hier werd verpleegd in de psychiatrische kliniek in het Monastery Saint Paul de Mausole. Door de vele regen kwamen we helaas vast te zitten op het grasveld van de camping. We werden vanuit het verre Nederland prima geholpen door de ANWB die een takelwagen voor ons regelde.

-  Een wandeling door Florac, die was beschreven in de reisgids van Dominicus.

- We hebben een lange wandeling gemaakt bij Chaos de Nimes le Vieux. Imposante rotsformaties in een wonderschoon landschap. Ook de weg die loopt van Meyrueis naar Le Rozier is indrukwekkend. Prachtige rotswanden met mooie kleurstellingen en reliefs.

- Vermeldenswaard is dat we een fikse wandeling wilden maken in het Park de Losers. We werden door een Fransman er op geattendeerd dat het levensgevaarlijk zou zijn om met de honden in het park te wandelen. Het was de tijd van de "chenilles". De processie rupsen. Deze rupsen vallen uit de bomen en zijn aantrekkelijk voor honden, maar ook paarden, die ervan eten. Deze rupsen zijn echter zeer giftig en de honden zullen er aan doodgaan. We zijn deze Fransman eeuwig dankbaar.

-  We veranderden onze plannen en bezochten Cirque de Navacelles. De weg er naar toe, door bossen en later een kale hoogvlakte, is uitzonderlijk mooi. De Cirque is een door de rivier VIS uitgeslepen kloof. Zeer de moeite waard, ook het dorpje in het dal.

- De camping Mas d'Arbousse in de buurt van Ceilhes et Rocozels was heel leuk We werden aangesproken  in het Nederlands, Een jonge Franse boer met Nederlandse ouders. Hij runde een kleine camping in de middle of nowhere.

Bretagne ( France) - Autumn 2016

Reisverslag

Periode 2 oktober - 23 oktober 2017. Afstand ? km.

Geen notities gemaakt

Hoogtepunten van deze reis

Ik heb niet, zoals tijdens latere reizen, een logboek bijgehouden. Ik zal aan de hand van de foto's proberen e.e.a. te reconstrueren.